Friday, July 20, 2012

30 hari mengejar cinta

salam ramadhan untuk semua..syukur Alhamdulillah hari ini kita dikurniakan nikmat yang tidak terhingga untuk bertemu dengan Bulan Ramadhan, bulan yang penuh dengan keberkatan. Syukur kehadrat ilahi dengan izin-Nya kita masih diberi peluang untuk bernafas di bumi Allah ini. Esok adalah hari pertama kita sebagai umat islam akan menjalani ibadah puasa..bermula lah fasa pertama bulan ramadhan al mubarak..semoga kita sama-sama memperoleh rahmat daripada Nya..Semoga Ramadhan kali ini kita dapat meluangkan lebih masa dalam mengejar cinta hakiki..semoga kita sama-sama dapat memperbaiki kelemahan diri dan meningkatkan amalan kita di bulan yang penuh barakah ini..

GANJARAN PUASA RAMADHAN


1. PINTU SYURGA DIBUKA, DITUTUP PINTU NERAKA
"apabila telah tiba Ramadhan, di buka pintu-pintu syurga dan akan ditutup semua pintu neraka dan diikat semua syaitan"
(Hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

2. DIAMPUNI SEGALA DOSANYA YANG LALU
"sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu."
(Hadith riwayat An-Nasai'e)

3. PAHALA BERLIPAT GANDA
"segala amal kebajikan anak Adam itu dilipat gandakan pahalanya kepada sepuluh hinggalah ke 700 kali ganda. Allah berfirman: 'kecuali puasa, sesungguhnya puasa itu adalah untuk-Ku dan aku memberikan balasan kepadanya kerana dia telah meninggalkan syahwat dan makan minumnya kerana Aku."
(Hadith riwayat Muslim)

4. JAUH DARI API NERAKA
"barang sesiapa yang berpuasa sehari pada jalan Allah nescaya Allah akan menjauhkan mukanya dari api neraka (sejauh perjalanan) 70 tahun"
(Hadith riwayat Al-Bukhari)

5. PERISAI DARI SIKSAAN
"puasa itu perisai yang dipergunakan seorang hamba untuk membentengi dirinya dari siksaan neraka"
(Hadith riwayat Imam Ahmad)

6. BEROLEH DUA KEGEMBIRAAN
"...dan bagiorang berpuasa dua kegembiraan iaitu; apabila berbuka, dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya, die gembira dengan puasanya"
(Hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

7. DOA SANGAT MUSTAJAB
"tiga doa yang sangat mustajab, doa orang yang puasa, doa orang yang di zalimi dan orang yang musafir."
(Hadith riwayat Al-Bukhari, Ahmad dan Tirmidzi)

8. MASUK DALAM SYURGA
"didalam syurga terdapat satu pintu yang disebut Ar-Rayyan; pada hari kiamat orang-orang yang berpuasa masuk daripadanya (dan) tidak seorang pun selain mereka memasukinya..."
(Hadith riwayat Al-Bukhari)

Alhamdulillah..besar nikmat Allah berikan kepada kita..korang dah sedia belom checklist sepanjang bulan ramadhan ni?untuk memastikan korang tak tinggal amalan-amalan yang korang patut buat bulan ni, baik korang sediakan checklist 30 HARI MENCARI CINTA..ada banyak plan yang ju buat sepanjang bulan puasa ni..harap-harap semuanya dapat tercapai..AMIN...

erm...korang semua dah niat puasa ke belum ni?kalau belum jom kita niat sama-sama..biasa kalau awal bulan Ramadhan ju akan niat untuk sebulan..safety cikit...kalau terlupa atau tidak sengaja tidak berniat pada malam seterusnya,puasa kita sah =) *bagi wanita yang tengah "bendera merah",korang boleh niat pada malam suci dari haid nanti =) *

"aku berniat menunaikan puasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala"

SALAM RAMADHAN

8 comments:

SoLy SoLicious said...

marilah same2 kite kejar pahala puasa di bulan ramadhan yg penuh barakah ni. :) salam ramadhan

ayu jue said...

SoLy SoLicious>>perkara yang penting kene saling ingat mengingati sebab kita manusia ni selalu lupe =) salam ramadhan =)

AyueJean said...

Salam Ramadhan..
Jom kejar pahala sesama.... =D

P/s : Eh nama kita dekat2 nak sama la....
Hehehhehehe...

nur said...

jom sama2 bykkan amalan..

yana halim said...

salam ramadhan ayujue...
semoga ibadah kali ini, lebih cemerlang.. :)

ayu jue said...

AyueJean >>salam Ramadhan..baru perasan name lebih kurang..hehe...

ayu jue said...

nur>>insyaAllah..jom!hehe

ayu jue said...

yana halim>>salam ramadhan yana...insyaAllah..same2 la kite=)

There was an error in this gadget

here