Friday, November 30, 2012

Batam, Indonesia

Assalamualikum kakak-kakak..ibuk-ibuk..smoga sihat kalian semuanya ya!harini cik ayujue mau ngajak kalian semua liburan di Batam..haha..(ada minah indon sesat kat blog nih!!)..



Okayh..first nak perkenalkan Batam secara keseluruhan dulu kat korang..Batam ni juga dikenali sebagai Kepulauan Riau..satu kawasan di Indonesia yang agak maju disebabkan kawasannya yang berdekatan dengan Johor Bahru and Singapore!..Jadi pembangunannya pun haruslah setanding..=) Ju kesana tak lama..3 hari 2 malam sahaja..kalau ikutkan memang tak cukup masa nak lawat seluruh kawasan Batam dalam tempoh masa yang singkat..tapi kira ok la untuk lawatan pertama kali kan..next time boleh datang lagi..bukan jauh sangat pun dengan Johor Bahru ni..hehe..."sediakan aja ongkosnya..semuanya ditanggung beres..haha.." Perjalanan menaiki feri dari johor bahru ke Batam mengambil masa 1 jam setengah je..lebih kurang macam nak ke langkawi dulu..nasib baik ju bukan orang yang mabuk laut..*tapi makan juga ubat tahan mabuk sebab rasa tak sihat sangat masa tu*

  
Tabita Furniture

Sampai di sana transport telah tersedia membawa kitaorang meneroka kota Batam..haha..propa lebih! kitaorang tak terus ke hotel..tempat pertama kitaorang singgah ialah TABITA FURNITURE..aigooo! Memang chantek! sila pensan bagi peminat perabot!hehe..Design perabot kayu jati memang menjadi dambaan setiap insan..chewwaahhhh...kalau ada rumah sendiri..sure nak beli! 


cantik kan?memang sangat cantik!! dengan rekaan dan seni ukir yang nampak ekslusif pasti memikat hati..

Barelang Bridge

Barelang Bridge ni adalah singkatan kepada BAtam, REmpang dan gaLANG yang menghubungkan tujuh pulau iaitu Pulau Batam, Pulau Tonton, Pulau Nipah, Pulau Rempang, Pulau Galang dan Pulau Galang Baru. okayh..tu je ju tahu pasal sejarah jambatan ni..hehe..


Disebabkan driver kitaorang yang baik hati, kitaorang berpeluang untuk mengambil gambar di kawasan ini..pemandangan disini sangat cantik..cantik kan?





Ole-ole Khas Batam

selalunya bila kita travel, of couse la kita akan bawa pulang bersama souvenir untuk family and kawan-kawan kan? rasa tidak lengkap perjalanan tanpa membawa pulang kenangan untuk orang tersayang..betul tak?  kalau di Batam ni, fridge magnet memang sangat susah nak jumpa..dan bila dah jumpa, harganya mahal pula harganya berbanding dengan keychain..

tapi yang menariknya, di Batam ni mereka ada ole-ole tersendiri..ole-ole yang unik iaitu KEK PISANG..! bukan kek pisang sembarangan ya buk! special dengan pelbagai perisa! 


kedai ini diberi nama Kek Pisang Villa.. kedai ini terletak bersebelahan dengan DIAN PELANGI..semua kek yang dijual di sini berasaskan Kek Pisang cuma toppingnya berbeza..antara perisa yang menarik ialah Choconut, Marble, Brownies, Blueberry, Cheese, Mocha, Pandan Cheese, Black Forest dan Buah Naga..memang sedap..=)


Shopping

okayh..part ni yang paling korang suka kan? shopping..shopping..shopping.. Batam ni memang salah satu tempat di Indonesia yang terkenal dengan tempat untuk shopping..so memang terdapat banyak tempat-tempat menarik yang boleh korang semua lawati ..and of course especially for ladies! memang Heaven!! *kalau ada ongkosnya ya!!* jom tengok apa yang ada untuk korang semua shopping di Batam ni~



first, kat sini banyak sangat kedai-kedai yang menjual handbag, purse, luggage dan sebagainya.. kebanyakkan kedai yang menjual barangan ini menggunakan jenama yang terkenal..tapi barangan yang dijual disini bukan barangan yang original ya! semuanya faked! tapi kualiti barangan yang dijual okay! =) 


kalau sebut Indonesia dah pasti famous dengan kain daripada pelbagai jenis fabrik..disini banyak kain-kain yang sesuai dipakai oleh si bakal pengantin di hari bahagia terutamanya jenis fabrik lace..hehe..harga kain ni juga jauh lebih murah dibandingkan dengan harga kain di Malaysia.. Tambahan pula pemakaian baju daripada fakrik Lace bukan sahaja dipakai pada hari-hari penting, ianya sudah menjadi trend masa kini bagi si fashionista..  =P

okayh la..dah panjang berjela dah membebel ni..next entry ju akan bercerita tentang accommodation  and  makanan halal disana..senang bagi korang semua yang nak visit Batam nanti..=) 

17 comments:

Kasihnya Cinta said...

Assalammualaikum. Salam kenal. Boleh kongsi contact driver di Batam tak. Terima Kasih.

saifudin said...

kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Anda tenggelan bukan karena jatuh ke air, Anda tenggelam karena tinggal di dalamnya.

Ayu Jue said...

Kasihnya Cinta >> wsalam..nanti In syaa Allah ju share ye..=)

Ayu Jue said...

saifudin >> motivasi menarik..=)

Cik Awesome said...

sis, boleh bagi contact number supir tu? email
dila_pakl@yahoo.com

Cik Awesome said...

sis, boleh bg contact supir?
dila_pakl@yahoo.com

Cik Awesome said...

dear, boleh bg contact supir tu?
dila_pakl@yahoo.com

Ayu Jue said...

Cik Awesome>> t ju try cari..kalau jumpe ju send kat email ye dear =)

Anonymous said...

Salam jue, boleh email contact number supir tak?

elburnz@yahoo.com

terima kasih

Ayu Jue said...

Anonymous> ju dah send kat email...check ye..semoga dapat membantu

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

Unknown said...

hai awak..boleh bagi saya no driver kt saya?mia_mia2505@yahoo.com tq awak

Ayu Jue said...

mia miaz.. Ju dah send email.. boleh check.. semoga membantu =)

Anonymous said...

Salam ju. Nak tnye. Klau nak beli kain tu kat mane? Tq.

Anonymous said...

Boleh bg no fun supir x?roslizarazali@yahoo.com

Unknown said...

Salam ayu. Ble tak bagi contact no. driver @ tour guide nya. Nak pegi dlm mass terdekat tp blum ada plan lg. My email nurinaharun@gmail.com.com

Putera Katak said...

boleh share no supir ??? amir6268@gmail.com ... terima kasih

here