Tuesday, November 14, 2017

SUPPLEMENT IKHTIAR HAMIL/ TRY TO CONCIEVE

"Kak, kita pregnant", kata seorang adik di awal pagi sambil drive kereta.

Tak mampu nak suarakan rasa hati bila mendengar berita gembira itu. Kalau lah awak tahu betapa akak menunggu berita baik ni dik. Apatah lagi awak kan..
Kisahnya begini,

Adik ni disahkan ada cyst di ovari kanan pada Januari 2016 dan doktor hospital terus buat laparoscopic cystectomy (pembedahan tebuk 3 atau 4 lubang dan guna camera). Diagnose chocolate cyst 5x4cm di ovari kanan dengan endometriosis (sel rahim yg tumbuh luar rahim) stage 2. Bulan Julai 2016 disahkan lagi recurrent cyst di tempat yang sama (ovari kanan) dgn kebesaran 5x5cm.

Pada April 2017, adik ni sekali lagi menjalani Laparascopic Cystectomy untuk buang cyst beserta procedure dye test utk cek keadaan tiub fallopio. Hasil diagnose, terdapat chocolate cyst bersaiz 5x5cm dan result dye test menyatakan bahawa tiub fallopio sebelah kanan tersumbat dan bengkak manakala tiub sebelah kiri mempunyai aliran cecair yg minimal (hampir tersumbat). Dan disahkan endometriosis stage 3 sebab banyak lekatan di sekitar luar rahim dan belakang rahim.

Start May 2017, adik ni cuba untuk ikhtiar dengan supplement Shaklee. Beliau start amek vivix dan vitamin C secara konsisten.


Oktober 2017, appointment last dgn doktor. Rahim okay dan tiada cyst recurrent lagi. Doktor kata chances utk hamil secara normal sangat tipis memandangkan tiub kanan sumbat dan kiri hampir nak sumbat. Doktor sarankan buat IVF terus sebab kaedah lain untuk conceive tak efisien untuk keadaan macam adik ni.

Doktor stopkan appointment di hospital untuk dirujuk ke hospital yang ada pakar kesuburan bagi rujukan untuk procedure IVF. Tapi adik ni still consistent ambil 2 supplement tu.

November 2017, plan untuk register IVF bulan Januari 2018. Dalam masa yang sama, dah lewat datang period around 3-4 hari. Adik ni terasa nak cek UPT tapi tak expect apa apa disebabkan beliau tahu condition badan beliau sendiri. End up, naik 2 line dekat upt test. Bila cek dekat klinik rupanya dah 5 minggu.

Allahu akbar.. Allahu akbar.. Allahu akbar..
Alhamdulillah. Ya Allah..Jom kita doakan adik ni dan kandungannya diberikan kesihatan dan dipermudahkan dalam proses melahirkan.

Next post nanti Jue kongsikan antara amalan yang dilakukan selain daripada pengambilan secara konsisten. Harap kisah beliau boleh tolong orang lain yang sedang berusaha untuk hamil.
Dan tiada apa yg boleh lawan kuasa Allah. Kalau Allah kata jadi, maka jadilah. ðŸ˜Š



**share jika bermanfaat untuk mereka yang memerlukan.

Ayujue STUPENDOUS GEMS
www.wasap.my/60197671102/TTC

No comments:

here