Thursday, November 8, 2012

Hantu siber

Assalamualaikum~

harini tiba-tiba rasa rajin..tiba-tiba rasa nak menulis entry...and tiba-tiba terlintas pula perkataan "hantu siber" dalam kotak fikiran  ni..ok..semuanya secara tiba-tiba..hehe..

hantu siber? apakah? 

hantu siber yang ju maksudkan ni ialah facebook..ju rasa hampir semua orang zaman sekarang ada facebook kan? tak kira adik, akak, abang, mak, ayah..tak kira pensyarah, doktor, jurutera, arkitek..tak kira student universiti, budak sekolah, tadika..bahkan ada yang baru lahir pun dah ada mak ayah tolong buatkan facebook..nampak tak betapa meluasnya facebook ni..??tambah lagi zaman sekarang ni yang boleh berfacebook dimana-mana..internet di hujung jari la katakan!!techno!!techno!!! ada kawan ju cakap.."facebook akan jadi negara yang paling ramai penduduk kalau facebook ni merupakan sebuah negara (loghat kedah skema)"

facebook = hantu?kenapa?

semua orang yang ada facebook mesti rasa nak bukak je facebook even takde apa-apa notification sekali pun..tu yang pelik tu..kadang-kadang dok baca pos-pos lama berkali-kali..tak bosan kah? paling takde kerja pun dok stalk facebook orang lain..ada sesetengah orang yang tak tahu langsung pasal techno ni pun sanggup belajar semata-mata nak ada facebook..sebab tu facebook ni ju andaikan sebagai hantu..


sebenarnya facebook ni penting..kalau takde facebook kita akan ketinggalan..zaman sekarang ni, semua benda orang nak post kat facebook..

  • invite kenduri kawin pun dah guna facebook je..kalau tak bukak, yang dah kawin ada anak pun kita tak tahu kan..kalau kelas ada ke, kelas takde ke, ada asgnment ke, semuanya announce kat facebook je..kalau tak bukak facebook, ke kelas la kau sorang-sorang..haha..
  • melalui facebook ni juga la yang jauh didekatkan yang dekat dirapatkan..chewwaaahhh! maksud ju melalui facebook ni kita boleh jumpa balik kawan-kawan yang dah lama kita tak jumpa..yang lost contact pun boleh contact balik...ada juga yang bertemu jodoh di alam maya ni..hehe
  • facebook juga boleh jadi hypermarket yang paling besar..semua jenis barang ada..dari pakaian, produk kecantikan semua ada..bagi yang shopaholic tu tak payah susa-susah nak keluar ke shopping mall untuk membeli belah..=P 
  • boleh buat duit juga! jual la apa-apa yang menjadi tren jualan online sekarang..confirm macam goreng pisang panas!
  • facebook ni boleh juga dijadikan sebagai tempat rujukan..tak kesah la dalam hal apa sekali pun..kalau ada sakit, like je page doktor..kalau rasa nak tambah ilmu agama, like page ustaz..like la apa-apa yang korang suka!
  • daripada facebook jugak la kita boleh ikuti perkembangan idola-idola kita..retis semua ada!
(tiba-tiba entry ni terasa macam entry promote facebook pulak..apakah??errrrr~)

sebenarnya ju terasa nak tulis entry ni sebab ju sendiri pun ada masalah di hantui oleh hantu siber ni..setiap hari nak mengadap facebook sampai kerja tak jalan..tak sedar diri sekarang ni masa dah suntuk untuk siapkan project paper..tu baru facebook..belum cerita lagi masa yang dihabiskan untuk twitter, blogger dan sebagainya...ada cara tak nak selesaikan masalah ni?hehe~korang mengalami masalah yang sama tak?







6 comments:

Kuazue Mohamad said...

disiplin..disiplin..marilah bersama2 disiplinkan diri..mcm cik azue.. tgk semua nya sblh mlm lps siap segala kerja..

Aku pengembara said...

Alamak! saya pun hantu jg

ibnuismaini said...

Hantu org lari. ni bukan hantu, ni pukau. ha3.

Ayu Jue said...

Kuazue Mohd >> betul tu..memang kene disiplin..kalau x, xjalan keje..hehe

Ayu Jue said...

aniqbukhary>> kite geng!

Ayu Jue said...

Ibnuismaini Ismail>> tak menakutkan tapi menghantui...hehe

here